Vem fasen är inte stressad idag?

Vem är inte stressad idag? 

Alla pratar om stress och sitt stressade liv, men jag vill nu väcka lite tankar om hur du faktiskt på riktigt kan påverka din stress och inte göra så du hamnar i utmattningsdjävulen. 

Det är så många, jag skulle vilja säga alla, som upplever stress idag. 

Sen urminnes tider i människans historia har stress funnits, 

Vi stressade förr i tiden när vi blev hotade och behövde fly eller försvara oss. Kanske mot djur eller andra stammar, faror hotade oss överallt och vi var tvungna att vara beredda.

Detta är ju en superbra biologisk funktion som i alla tider har hjälpt oss att överleva. 

Men hur är det nu idag? När vi kanske inte alls behöver försvara oss på samma vis eller överleva faror i skog o mark. Jag menar hur ofta blir vi jagade av en björn? Hamnar i tvära stup i skogen?

När blir vi anfallna av en örn eller behöver sova ute i skog och mark utan skydd? Typ aldrig. Så stressen idag ser ju lite annorlunda ut men funkar på precis samma sätt.

Har du någon gång i ditt liv känt dig helt harmonisk, du är lugn, glad och mår super bra för att nästa sekund ha hjärtklappning, panik och kanske bli aggressiv?

Jag har haft det så 1000 gånger. En sak jag berättat om tidigare är när jag förr körde bil, det kan hända även idag, och någon kör som en blådåre eller ligger och kör sakta som en snigel.

Du kan jag bli stressad, upprörd o arg. Precis samma system som när vi levde förr i tiden, bara lite olika situationer. 

Jag tänker att förr så var det har “överlevnadssystemet” väldigt positivt för att just överleva. 

Men hur är det idag? Behöver detta system kick in varje gång vi hamnar i situationer som egentligen inte är farlig eller livshotande.

Jag skulle ju kunna välja att i mitt bilkörande tänka annorlunda. saker vi utsätter oss för idag är ju inte heller livshotande på samma vis. t ex så är det många som blir stressade över att göra något nytt eller utmanande som man inte är van vid att göra.

Kanske är det att byta jobb, prata inför folk, byta gym eller att börja säga nej för att säga mer ja till sig själv.

Ska det vara så svårt och stressande och är det skadligt?

ja det är skadligt om du glömmer en viktig del, ÅTERHÄMTNING! Skriver mer om det längre ner...

Egentligen borde stress tidigare när vi var grottmänniskor ha varit en hälsofara, men nej då var det en överlevnad. Men idag så har stress blivit ett av våra största hälsohot.

Väldigt många blir sjuka av stress. En del vet om det men en del kanske får andra symtom som man inte ser beror på stressen. Det tycker jag är jätte vanligt o jag skulle verkligen vilja se fler läkare ute i vården som har bättre koll på vad stress kan göra med oss människor. Tänk att stress kan leda till hjärt- och kärl-sjukdomar, huvudvärk, migrän, magkatarr, förstoppning, ibs, crohns, muskelvärk, ledvärk, depressioner, ångest, högt blodtryck, dåligt immunförsvar osv

Jag tror att mycket av våra sjukdomar som beror på stress går att jobba bort om vi jobbar med återhämtning. För en sak väldigt många missar är just återhämtning.

Jag tror inte att det alltid är stressnivån som är farlig för oss utan det är bristen på att ta hand om oss och återhämta oss som är det farliga i stressen. Jag ser bara till mig själv. Alltid när jag har varit anställd så har det aldrig funnits tid till pauser. Luncher har hoppats över eller så har jag jobbat när jag har lunchat.

Fikaraster har varit obefintliga. Långa arbetsdagar och mycket komptid har aldrig plockats ur. På semestrar och ledig tid har det jobbats ändå och samtidigt har jag har en familj att ta hand om och finnas till för. 

Det kan jag kalla kaos och jag vet att många känner igen sig. Men va fasen du är den enda i ditt liv som på riktigt kan ta tag i detta innan det är försent!

Återhämtningstips

  • När du har lunch har du lunch då jobbar du inte eller lyssnar på en podd eller pratar med någon i telefon. Då tar du lunch. Gärna med en efterföljande promenad. 
  • När du har semester har du semester, gör upp på jobbet så du inte behöver vara tillgänglig. Kanske kan du o dina kollegor vara lediga olika tider så ni kan hjälpas åt med det som behöver flyta på även under en semester. 
  • Planera in pauser, kanske kan du göra lite 5 minuters andningar eller bensträckare. Funkar det inte på ditt jobb eller för den delen hemma, var lite kreativ. Lås in dig på toa o gör dina övningar i fred. Om någon knackar på och säger att du ska skynda dig. Säg att du bajsar så går personen till 100% därifrån. 😉 Se min video här om mitt toatrick! och när du är där och kollar passa på att följa min youtube-kanal.
  • Om du jobbar övertid, se till att ta ut din övertid nära inpå. 
  • Hör om ni på jobbet kan börja promenera ihop. 
  • Ha walk and talk möten på arbetstid, ej på lunchen!
  • Ta egentid. 
  • Se till att din kropp får tillräckligt med näring och i det här fallet främst mineraler som är sååå viktiga för återhämtningen.

Hoppas du fick lite tips. Det är din tur nu och ta action med återhämtning för att inte hamna i långsiktig, livsfarlig stress som inte kommer vara kul att försöka ta sig ur.

Puss, kram och hej/Johanna


Du kanske också gillar

Kommentera

Din e-post kommer inte att publiceras

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}