Sockerfällan

Vet du skillnaden mellan socker och socker? Visste du ens att det är skillnad? 

Det är det!

I vår mat idag finns super mkt tillsatt socker men det finns även naturlig socker i vissa varor.

Ett härligt exempel är just FRUKT!

Vi kan säga naturligt socker, för det är just det det är.

Sockret i frukt har en stor uppgift, det hjälper nämligen alla små nyttigheter i form av vitaminer och mineraler, in i våra celler.

I cellerna gör dessa vitaminer och mineraler nytta. Dom hjälper vår kropp att må bra helt enkelt. Man kan säga att fruktosen(sockret) är en transportör för näringen ut i cellen.

Alla har någon gång hört uttrycket frukt är godis, att det är gott men även nyttigt. Det sockret som är i just frukt är inte farligt socker. Men bör förstås ätas i lagom mängd även det.

En sak som jag tycker är intressant och som jag brukar påpeka när jag ska hjälpa människor med sin kost.

Är att kika på innehållsförteckningen.

Vi vet att i väldig mycket färdigmat såsom matlådor i frysdisken, där finns det socker. Men har du någon gång sett all socker som tex fryst kyckling innehåller?

Det är inte super mkt, men det är där.

Och det är klart om man slår ihop all socker i alla mat vi plockar i vår matkorg då blir det mycket. Börja läsa på din mat du köper så kommer du att se, du kommer bli chockad och kanske även lite upprörd.

Det blir jag.

Det sägs att vi i Sverige får i oss 45 kilo per år och person, mer eller mindre förstås men det är ett snitt.

45 KILO!!!!!!! 45 kilo, vitt processat socker.

Sockret som har 0 näring, det är lite galet och väldigt onödigt...

Det som växer lavinartat är vårt intag av läsk och godis. 

Alla dessa sötsaker står för ungefär 16% av vårt energiintag. 

Energi som går upp när vi äter det, men dalar lika fort…

Alltså inte alls “bra” energi.

Det som detta socker även gör det är att det skapar inflammationer i vår kropp.

Och inflammationer kan som jag skrivit om tidigare leda till olika sjukdomar i kroppen. Läs detta inlägg!

Om man nu ibland vill ha lite sötsaker vad gör man då? Finns det bra alternativ?

Det bästa är ju om vi kan snurra om det vi har vant våra smaklökar vid, allting behöver inte smaka sött för att vara gott.

Men det finns produkter som är nyttigare och som innehåller annat och erbjuder din kropp även näringsämnen.

Ett bättre alternativ helt enkelt till vanligt socker.

Här kommer 5 alternativ till socker, du får även lite länkar längre ner på recept på lite goda saker.

  1. Frukt och bär: det självklara alternativet. Bananpannkaka, bananbröd, hallonsmoothie, hallonremmar...MUMS! Här får du även i dig näring vilket är toppen. Sött och gott och näring, allt i ett. 
  2. Agavesirap: använder jag ibland på min gröt eller på min yoghurt. Den kommer från agaveväxten. Agavesirap är 40 till 60 % sötare än vanligt socker och kan ersätta socker och honung i de flesta recept pga att den är väldigt neutral i smaken.  
  3. Kokossocker: är super duper det har lågt gi och är en riktig favvo hos mig. Kommer från kokospalmen och smakar mumsigt. Det som även är bra är att kokossocker är rikt på mineraler.
  4. Stevia: har hög sötma men påverkar inte blodsockret alls. Stevia är även den en växt. Finns i både flytande och i strövariant. Stevian är helt utan kalorier och påverkar inte blodsockret alls. Den flytande kan man ju ha i tex smoothies och den som är i strö kan du ha i bakning. Jag använder den dock väldigt sällan, då den kan ge lite bismak. Man behöver LITE!
  5. Honung: Innehåller, till skillnad från vitt socker socker även en liten mängd vitaminer och mineraler. Köp här svensktillverkad, det är ju som svårt med både allt ovan. Men honung går ju köpa svensk, vilket är ett plus i kanten. 

Har du några bra tips på goda nyttiga recept? Eller har du frågor till mig?

Maila mig på johanna@johannaslvsstil.se

Kärlek/Johanna


Du kanske också gillar

Kommentera

Din e-post kommer inte att publiceras

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}