Runstreak

Nu ska jag berätta för dig om min runstreak. Jag får rätt mkt frågor om runstreak så nu kör vi...

Det började som en liten galen ide som inte alls var planerad och som skedde väldigt spontant precis som väldigt mkt som jag gör är. SPONTANT! Jag älskar verkligen det ordet och jag lever väldigt mkt i denna spontana värld, ibland blir det super bra och ibland mindre bra. Men det blir, och det är viktigt för mig.

Jag föll över ngt inlägg på instagram, och såhär i efterhand skulle jag vilja komma ihåg vem det var som inspirerade mig, men jag vet faktiskt inte det. Tack till dig, vem du än är.

Jag började kika in denna persons flöde och började intressera mig för runstreak. Jag googlade lite och tänkte att detta ska jag köra. Tror jag körde dagen efter men kan säga ärligt att denna spontana person inte riktigt har koll på det.

Däremot har jag koll på att jag kör och att jag inte kommer att sluta förutom om jag skadar mig eller blir väldigt sjuk. Det har inte hänt än vilket är helt fantastiskt. Men lite små hängig har jag varit, och då har jag sprungit ändå. Jag har då sprungit i väldigt lågt tempo i 20 min. Det funkar ypperligt, men hade jag blivit sjuk i början så hade jag fått avbryta.

Jag peppar aldrig folk till att träna sjuka, men om jag är lite småhängig så räknar jag mina 20 min som en långsam promenad för ngn som är i dålig kondition. På den ansträngningsnivån ligger jag då och det funkar. Men som sagt var jag är en väldigt frisk person och jag håller tummarna för att det fortsätter så. 

Som med allt annat så tycker jag det är viktigt att hitta sitt varför? Varför ska jag köra en runstreak?

Varför jag kör är för att jag ville hitta tillbaka till löpning utan krav. Ja, kravet är ju förstås att springa varje dag, annars bryts din runstreak. Men det var inget krav i mina öron. Jag ville ha bort krav om distanser, fart osv. jag ville springa som jag gjorde innan mobiler, pulsband och allt annat som finns idag.

Jag ville springa som 14 åriga jag, när jag bara sprang för dagen och sprang så mkt som jag orkade just då. Jag älskade löpning när jag var yngre och det ville jag hitta tillbaka till. Kraven är helt borta idag och jag njuter och älskar löpning igen. Tänk vad tekniken har förstört det underbara, avkopplande i löpning.

Jag ville ha ha bort all prestation som jag fått under åren på löpning och hitta tillbaka till grunden i löpning och varför jag från börja älskar att springa. Jag älskar friheten, lugnet, enkelheten och att det är just kravfritt. Tänk att där är jag idag. 

Vill ändå förklara för dig rent praktiskt vad som “krävs” för att det ska räknas som runstreak:

  1. Du ska vara ombytt och klar i löparkläder, känns super viktigt för att det ska räknas.

  2. Du ska springa minium 20 min varje dag, bra att ha en undre gräns 😉

  3. Powerwalks eller annan träning räknas ej, du ska springa!

  4. Tempo spelar ingen roll, men du ska springa minst 1,6 km varje dag.

Detta har jag följt och det är rätt coolt att göra det, just nu har jag siktet inställt på 2 år, sen får vi se om jag kan sluta eller om jag fortsätter.

Vill du ha tips på träning, kost och få pepp och energi. Jag och några kollegor har en grupp på facebook som handlar just om träning, kost och pepp. Vi delar även information om produkterna som jag jobbar med.

Vill du gå med så kan du maila mig på johanna@johannaslivsstil.se så ska du få länken till gruppen.

Kärlek/Johanna


Du kanske också gillar

Kommentera

Din e-post kommer inte att publiceras

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}