Till dig med en partner i utmattning

Om du har en partner som är i utmattning, men du har inte varit där själv. 

Så kan det vara svårt att se och att förstå vad som händer, saker förändras men du hänger inte med. 

Du kanske vill att allt ska vara som innan och glömmer bort att orken inte finns. 

Du förstår inte hur man inte kan orka tömma en tvättmaskin, släppa ut katten eller betala en räkning. 

Du kanske till och med blir arg, irriterad och förbannad på din kärlek. 

Hur kan en person bara ligga hemma en dag och fortfarande vara lika trött? 

Hur är det möjligt att trots att partnern bara sover så är den lika trött, irriterad och handlingsförlamad. 

Du känner dig irriterad, ledsen och rädd. 

Vad är det som händer med människan du lever med? 

Du förstår inte alls vad du ska göra och du kanske känner att du inte kan göra ett smack. Men det kan du!

Acceptera att du inte kan förstår exakt hur din partner känner dig idag. Kanske kommer du tänka hur kan min partner vara så trött idag när vi gjorde så mkt igår och då var det inge fel på orken! Acceptera är super svårt men så viktigt, och ge din partner tid. 

Varför vill partnern inte umgås med vänner eller familj längre, har vi gjort något fel? Varför vill partnern inte ha mig nära längre?

Utmattningen visar sig olika hos alla människor och även olika dag för dag. Det är upp o ner likt en berg och dalbana. Det går inte att veta hur nästa dag ser ut och det går inte heller att förbereda sig på sina känslor.

Det är en tung period för dig som partner men även för din partner. 

Kanske kan du, om partnern vill, berätta för nära och kära om hur läget är. Så slipper den utmattade berätta, du kan ju i alla fall föreslå det. För det visar att du bryr dig o att du vill hjälpa till. Så viktigt att finnas tillhands.

Respektera, acceptera och lita på din partners känslor och att just nu är det på detta viset.

Det kommer att bli bättre och kanske är det just nu du behöver visa det, peppa och finnas där. Ge kramar, prata och bara låta personen vara. Låt personen vila, sova, ta saker i sin takt. Kanske kan du avlasta med saker personen brukar göra. 

Det måste vara super svårt, jag har aldrig vart på "andra" sidan, men jag fattar att det är svårt att förstå och jobbigt att se sin partner må så dåligt. Att inte fattat vad man kan hjälpa till med eller ens veta om det kommer gå över. Ska det alltid vara såhär?  

Min erfarenhet är att det är även svårt som partner att komma ihåg utmattningen, när partnern börjar må bättre.

När partnern börjar må bättre kan det vara bra att faktiskt bromsa, låta partnern vila, vara och bara ta det lugnt.

Trots att ni har tusen saker som måste göras.

Ta en dag som är lugn. Inte tjata på om allt som måste fixas och sånt som inte har fixats trots att det skulle vara gjort. Jag har fått påminna och säga ifrån, vilket jag inte alltid heller orkat. När jag inte orkat har jag gjort ändå och då studsade jag tillbaka.

Då kan man snacka om att jag än en gång kört över mig själv. Det blev lixom dubbelt upp, först med att själv förstå, acceptera och hitta vägar. Sedan försöka få partnern att förstå, inte glömma och rusa iväg. Så du som är partner, fråga, bry dig och acceptera.

Det kommer att bli bättre. 

Här kommer några tips på vägen

  1. Lyssna istället för att ge massa råd, vill den utmattade ej prata. KRAMAS, närhet är enormt viktigt. 

  2. Stanna kvar, det är ofta det blir “krisigt” i relationer när en person är i utmattning. Men kom ihåg att det inte är för evigt, det kommer bli bättre, personen som är i utmattning är döslut och kanske kommer du ej känna igen din partner. Men som sagt var, din partner finns kvar. Partnern har bara tappat bort sig själv en stund, men finns kvar därinne under ytan. 

  3. Ha tålamod och hjälp till med saker hemma, kanske kan ni ha ett system där ni skriver upp vad som ska göras och vem som ska göra det så den utmattade inte glömmer och blir ännu mer stressad och du som partner slipper bli irriterad när din partner glömmer och inte gör saker som är sagt. Jag hade blivit enormt irriterad och stressad om min partner hade diskuterat hur vi skulle göra ett system. Det hade känts som ett krav, mitt tips är bara gör det utan att fråga så mycket. 

  4. Om din partner håller på med något. Låt din partnern göra det klart. Avbryt inte och be om saker och ting. När man är utmattad är det så svårt att hålla fler saker i huvudet samtidigt. Den utmattade kommer säkert försöka om du ber om något, men det skapar bara “buller” i huvudet på den utmattade. 

  5. Skriv en lapp om du har något du vill att personen ska komma ihåg, det kan vara något att göra under dagen. 

  6. Ett ännu viktigare tips om lappar är att göra en påminnelse om hur mycket du tycker om din partner. Så viktigt!

  7. Låt din partner vara ifred när den behöver det. Låt din partner vila, det är så viktigt med återhämtningen. Du kanske t o m kan påminna din partner att vila, sova eller lyssna på meditation. Det hade jag uppskattat enormt. Att tillåtas av andra att gå ifrån när det blir för mycket. Att slippa förklara är så viktigt. Att få smita undan utan diskussion, är viktigt på riktigt. 

  8. Du kan underlätta genom att inte ha på tv, radio o prata i telefonen samtidigt. Din partner har troligast väldigt jobbigt med ljud o när det händer många saker samtidigt. Försök hålla en lugn hemmamiljö. Bara en ljudet från en fläkt kan vara för mycket ljud, så låt bara det nödvändigaste låta. 

  9. Din partner blir lätt trött efter fysisk ansträngning men även mental ansträngning. Det kan vara ett telefonsamtal, tvätta, skriva ett sms eller en promenad som ger enorm trötthet. Låt din partner vila och kom ihåg att tröttheten inte alltid syns utanpå. Dom “små” sakerna kan vara dom jobbigaste. 

  10. Ta hänsyn till att din partner behöver tydliga tider, stiga upp en viss tid, äta lunch, gå ut en stund osv. RUTINER! Försök hålla detta även på helger och var ett stöd för att det blir gjort, ofta är det svårare med rutiner när familjen är hemma och det är helg. 

  11. Peppa din partner till lugna promenader i lugn miljö, utan mobiltelefon eller en babblande partner eller vän. Egentid när den är som bäst. 

  12. Var delaktig i vad personen är med om i kontakt med försäkringskassan, jobb, stressrehab osv. Kanske kan du vara ett stöd och hjälpa till med något. Det är oftast en väldigt jobbig och pressande situation för den utmattade. Det blir diskussioner och beslut som är så otroligt svåra att komma ihåg och hänga med i. 

  13. Kom ihåg att din partner är i en enorm förändring, det kan vara svårt att hänga med i den. Väldigt ofta blir det slitningar i relationer. Man kanske inte känner igen sin partner längre och man fattar inte alls vad som händer. Våga fråga och våga prata. 

  14. Kom ihåg att utmattning inte handlar om dig, utmattning är en sjukdom. 

  15. Om din partner arg, irriterad och börjar säga saker du inte känner igen. Kom ihåg att det är utmattningen som talar och vad gör man då? Lyssnar, frågar och kramas! Självklart kan din partner inte säga vad som helst, men kom ihåg än en gång att det är en sjukdom. 

  16. I en relation glider man isär om man inte pratar. När man slutar prata med varandra då glider man isär. Desamma gäller vid utmattning, men det är lite trixigt eftersom din partner kanske inte orkar prata. Försök prata och visa att du finns där. Det är skit svårt att känna av gränsen men så viktigt att inte bli helt tyst. Prata när din partner vill och orkar.
     
  17. Sluta inte ta hand om dig själv och göra det du vill och mår bra av, det är väldigt lätt att som anhörig ta på sig allt och sluta lyssna på sig själv och vad man själv vill. Gillar du att träna, fika med en vän eller något annat. Planera in det i ditt liv. Om du inte gör det utan slutar ta hand om dig så är det stor risk att även du blir utmattad. 

  18. Tacka inte ja till saker ni blir inbjudna till, automatiskt. Kanske kan du istället säga tack vad kul att vi är bjudna, jag återkommer. Hem o hör om den utmattade orkar och vill. Kanske kan man tacka ja och säga som det är. Min partner är sjuk och är dålig så kan det komma en sen avbokning om det är ok. Eller kanske kan du gå själv om något händer och din partner ej orkar. 

  19. Gör något ihop, kanske kan du följa med på en promenad, ni kanske kan se en serie ihop eller något annat kravlöst. Kravlöst är underbart för den utmattade. 

  20. Inse att utmattning kommer att ta tid, det finns ingen kvick fix. Tid och återhämtning är det som behövs i början. 

  21. Underlätta hemma, plocka ur diskmaskin, tvätta och hjälp till. Underlätta i vardagen. be om hjälp av andra runt er om det behövs. 

  22. Välj dina strider, precis som med barn! Det sista som behövs är tjafs om vem som dammsugade sist eller gjorde ditt o datt sist. Sänk ribban helt enkelt!

Jag har satt ihop en minikurs med mina framgångsnycklar för ett lyckligt liv. 

Dessa nycklar hjälpte mig att ta mig ur min utmattning men dom passar alla även de som inte är utmattade. Vi måste alla ta hand om oss själva för att må bra, ha roligt och leva friskt och lyckligt! Registrera dig nedan.
Kärlek/Johanna

Ja tack!
Jag vill ha din minikurs via mail!

Du kommer att få min kurs på 8 delar. Den är såklart gratis! Efter det kommer du att få mail ca 2 ggr per vecka med tips och råd om utmattning, hälsa, näring och livsstil. Du kan när som helst avregistrera dig från framtida mailutskick och dina uppgifter är säkra, säljs eller delas inte med någon! Läs mer i min Privacy Policy nedan.


Du kanske också gillar

Kommentera

Din e-post kommer inte att publiceras

  1. Skönt att läsa att inte vara ensam. Att känna sej värdelös iallt man gör. För när inte nånting funkar så kämpar man lite till å lite till.
    Sen när man bara gråter och är så arg och det värsta ‘ bitter på att ingen ser eller förstår’ .
    Och själv vill man bara orka nånting igen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}