Panikångest

Idag har jag haft kontakt med en kvinna som är kund till mig.

Hon är helt fantastisk och vi har fått en sån otroligt fin relation på kort tid. Igår drabbades hon av panikångest och jag verkligen känner in i minsta cell hur det är att vara i panikångest.

Jag har haft det några gånger,  jag har upplevt det och det är GRÄSLIGT.

Det är så extremt starka känslor av oro, rädsla och stress som blandas ihop i en enda röra. Det dyker upp helt plötsligt och oväntat och det känns milt uttryckt obehagligt. Det kan kännas som om du håller på att tappa fattningen, att du kommer att dö, att du håller på att svimma eller inte kan andas.

 Allt kan blandas om och alla känslor kommer i ett nafs. Men det bästa är att det inte är farligt och att det går över.

Det är ju förstås extremt jobbigt och skrämmande och efteråt kan det kännas som om man blivit överkörd av en ångvält och känslorna kan sköljas över en. Men som tur var håller det ofta inte i så länge. Själva attacken kan ju vara allt från nån minut upp till typ 1 timme och kan ju förstås vara olika “stark”.

Oftast så kommer dessa attacker när du är mitt uppe i en stressande och orolig situation men paniken kan även komma när du har lugnat ner dig och trodde att allt var lugnt...

Mina tips vid panikångest:

  1. Försök att ta kontroll över andningen. Följ dina andetag djupandas, andas i en fyrkant(om du förstår förstår du).

  2. Sätt dig eller lägg dig ner

  3. Jag säger åt mig själv, precis som om jag är 2 personer. Johanna nu har du panik ta det lugnt, andas och bara va. Det går snart över…

Jag hoppas jag aldrig behöver ha panikångest igen, men om jag får det så ska jag ta till mina knep som funkar på mig.

Kram i massor på er därute i landet


Du kanske också gillar

Kommentera

Din e-post kommer inte att publiceras

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}